آیا رونق در بام های سبز و دیوارهای زنده برای پایداری خوب است؟

مقدمه

با دیوارهای زنده بر روی آسمان خراش ها و دفاتر کاری که در جنگل های پشت بام جوانه
زده اند، ساختمان های سبز هرگز تا این حد محبوب نبوده اند. آیا اینگ بررسی خواهد کرد که آیا این
آینده طراحی پایدار است یا فقط گرین واش روابط عمومی است؟

 اهمیت و ضرورت مسئله

پوشش گیاهی در حال بازگشت به شهرهای ما است. این روند با کاشتهای روی پشتبام
بانکهای شهر در دهه 2000 شروع شد، قبل از اینکه گاهی به دیوار سبز یک هتل مجلل گسترش
یابد. اکنون، کل بلوکهای شهری با پروژههای جاه طلبانه تر کارخانه در حال تغییر و تحول هستند.
قبل از شیوع ویروس کرونا، شرکتهای بزرگ به دنبال دفاتری بودند که فضایی بیش از میز و
همچنین پایگاهی برای جذب مشتریان داشته باشند.
گیاهان توانایی قدرتمندی در کاهش دما در شهرها دارند و همچنین ساختمان ها را از طریق
کاهش صدا، فیلتر هوا و ایجاد مکان های جذاب قابل سکونت تر می کنند. آنها همچنین برای بهبود
تنوع زیستی بسیار مهم هستند.

استودیو Heatherwick و دفتر مرکزی جدید BIG برای گوگل در King’s Cross نوید یک “فلات” پر از چمن، دو “مسیر پیاده روی درختان”، “باغ” و حتی یک “سرویس” روی پشت بام آن را می دهد. جدیدترین آسمان‌خراش اریک پری در شهر لندن دارای یک دیوار سبز 26 طبقه خواهد بود، در حالی که خیابان گریس‌چرچ 70 KPF دارای تراس‌هایی در بیش از 25 طبقه خواهد بود.

کم نیست، افزونه Blackfriars Crown Court توسط Studio RHE با یک “جنگل” 100 درختی در بالای آن قرار خواهد گرفت. در سالفورد، ساخت و ساز در یک ساختمان اداری 11 طبقه توسط Make آغاز شده است که نمای دیواری سبز رنگ در اطراف لعاب دارد. و یکی دیگر از ساختمان‌های اداری KPF در ویکتوریا لندن دارای 2800 متر مربع فضای سبز، از جمله یک “مزرعه شهری” روی پشت بام با “تخصیص اجتماعی” خواهد بود.
تبلیغات

این محصول اخیر از ساختمان‌های سرسبز تا حدودی ناشی از تقاضا برای دفاتر سبز – و سبزتر است. حتی قبل از شیوع ویروس کرونا، شرکت‌های بزرگ به دنبال دفاتری بودند که فضایی فراتر از میز و همچنین پایگاهی برای جذب مشتریان داشته باشند.

اما داستان چیزهای بیشتری به جز سلامتی در دفتر وجود دارد. گیاهان توانایی قدرتمندی در کاهش دما در شهرها دارند و همچنین ساختمان ها را از طریق کاهش صدا، فیلتر هوا و ایجاد مکان های جذاب قابل سکونت تر می کنند. آنها همچنین برای بهبود تنوع زیستی بریتانیا بسیار مهم هستند.

در ماه ژوئن، گزارشی از سوی کمیته تغییر آب و هوا از دولت خواسته شد تا با تشویق ویژه
اقداماتی مانند سایه بهتر و پوشش سبز در شهرها، فوراً با مرگ و میر ناشی از گرما در خانه ها
مقابله کند.
و در گزارشی که توسط RSPB و WWF در این ماه منتشر شد، آمده است که دیوارهای سبز و
بامهای سبز به دلیل “نقش حیاتی” آنها در کاهش سیل، گرمایش و سرمایش ساختمانها، بهبود تنوع
زیستی و فیلتر کردن آلودگی هوا باید به طور گستردهتری مورد استفاده قرار گیرند.

دیوار سبز در نوار B در وست مینستر

منبع: Nature’s Charm / Shutterstock.com

اما از آنجایی که افزونه‌های سبز به یک «لازم» تبدیل می‌شوند، این پروژه‌های تجاری با پول کلان تحت نظارت فزاینده‌ای قرار می‌گیرند. منتقدان استدلال می کنند که باغ های روی پشت بام نمی توانند انتشار کربن عظیم ناشی از ساخت یک برج بتنی و فولادی جدید را خنثی کنند. بنابراین آیا ادعاهای مربوط به پایداری فقط بازاریابی سبز وشویی است؟ یا آیا تراس های مجلل با ردیف درختان و دیوارهای سبز روی آسمان خراش ها واقعاً به سیاره زمین کمک می کنند؟

در بریتانیا، گرایش به سمت سبز کردن ساختمان ها با بام های سبز در دهه 2000 شروع شد – به ویژه در شهر لندن. اکنون بیش از 5.8 متر مربع بام سبز به ازای هر ساکن در Square Mile وجود دارد. دیوارهای سبز بعدها، در اوایل دهه 2010، در ابتدا به عنوان نمایشگاه های لوکس برای هتل ها، مراکز خرید و دفاتر گران قیمت ظاهر شدند.

این انگیزه از اروپای قاره ای گسترش یافت، جایی که کشورهایی مانند آلمان قبلاً کاوش باغ های بام و دیوارهای سبز معاصر را آغاز کرده بودند – دومی به شکل امروزی خود توسط گیاه شناس پاریسی پاتریک بلان در اواخر دهه 1990 اختراع شد. علیرغم شروع به عنوان اقلام لوکس، آنها به سرعت در ساختمان های دیگر برای بهبود فضا ادغام شده اند.

17 درخت 10 سال طول می کشد تا 1 تن CO2 را جذب کنند، در حالی که ساختمان های تجاری بزرگ ده ها هزار تن گازهای گلخانه ای دی اکسید کربن هزینه دارند – تاثیر مفید کربن ناچیز است.

این امر در پایتخت توسط مقررات شهردار لندن برای سبز شدن در طرح لندن تحریک شده است – و ایجاد، در سال 2019، عامل سبز شدن شهری توسط اداره لندن بزرگ (GLA) برای اندازه گیری کمیت و کیفیت سبز شدن در پیشنهاد توسعه در طول فرآیند برنامه ریزی

کارشناسان آب و هوا می گویند گیاهان کلیدی برای مبارزه با اثرات تغییرات آب و هوا و زیست پذیرتر کردن شهرها هستند. شورای ساختمان سبز بریتانیا خواسته است تا تمام ساختمان‌ها و زیرساخت‌های جدید تا سال 2030 «راه‌حل‌های مبتنی بر طبیعت» داشته باشند – تا اطمینان حاصل شود که با گرم شدن شهرها در دهه‌های آینده، مهمان‌نواز باقی می‌مانند.

این به این دلیل است که گیاهان گرما را جذب کرده و هوای اطراف خود را خنک می کنند. مطالعات نشان می دهد که دیوارهای سبز می توانند تا 32 درجه سانتی گراد خنک تر از دیوارهای معمولی باشند و دمای هوای اطراف آنها را تا 4 درجه سانتی گراد کاهش دهند.

سبز شدن شهری همچنین کلید تقویت تنوع زیستی است، که برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی، مقاوم‌سازی اکوسیستم‌ها در برابر تغییرات و کمک به حفاظت از 15 درصد گونه‌های موجود در بریتانیا که در معرض انقراض هستند، مهم است.

یک نمونه اخیر از این موضوع، کشف یک ارکیده زبانه‌ای با گل‌های کوچک – که قبلاً تصور می‌شد در بریتانیا منقرض شده است – در باغ پشت بام بانک سرمایه‌گذاری Nomura در شهر لندن بود. مدیر باغ که این گیاه را در اوایل امسال پیدا کرد، معتقد است که دانه های ارکیده می توانسته پس از پرواز بر روی باد از سرزمین اصلی اروپا به بانک برسد.

گیاهان همچنین کربن را از جو جذب می کنند – یک درخت حدود 5.5 کیلوگرم دی اکسید کربن در سال جذب می کند، در حالی که 1 متر مربع از دیوار سبز می تواند تا 2 کیلوگرم در سال جذب کند. به گفته بهداشت عمومی انگلستان، آنها سموم مضر هوا مانند دی اکسید نیتروژن را از هوا حذف می کنند و به مقابله با آلودگی هوای بریتانیا کمک می کنند، که مسئول حدود 32000 مرگ در سال است.

سرسبزی شهرها را نیز برای زندگی زیباتر می کند. مردم ارتباط ذاتی با طبیعت دارند و زمانی که در اطراف آن هستند شادتر هستند. توماس هیترویک، بنیانگذار استودیو هیترویک، می‌گوید که فضای سبز را روی ساختمان‌ها طراحی می‌کند تا «تجربه‌ای انسانی‌تر» ایجاد کند.

هیترویک، که روی پروژه تقریباً کامل 1000 درخت در چین کار می‌کند، با صدها ستون ساختاری شبیه کاشت، می‌گوید: «تعبیر اشتباه ادغام گیاهان در ساختمان‌ها به عنوان تلاش برای حل بحران آب‌وهوایی بسیار آسان است. . مقدار زیادی از گیاهان در پروژه 1000 درخت استودیوی ما در شانگهای مطمئناً مقادیر قابل توجهی کربن را از جو جدا می کند.

پروژه 1000 درخت در شانگهای چین توسط استودیو هیترویک

منبع: نوح شلدون

با این حال، نقطه شروع ما اولویت دادن به تجربه عمومی از زندگی در یک بافت خشن
موجود از ساختمان های بی روح بود.
به طور کلی دو نوع سبزی در ساختمانهای امروزی استفاده میشود: کاشت افقی شامل
باغهای پشت بام و تراسهای کاشتهشده است که میتواند هر چیزی از چمن گرفته تا درخت را نشان
دهد. و دیوارهای سبز، که شامل بوته ها، گل ها و علف های کاشته شده به صورت عمودی در خاک
یا سیستم هیدروپونیک است.
بنزیون کوتزن، رئیس مرکز بامهای سبز و دیوارهای زنده دانشگاه گرینویچ، معتقد است
انگیزههای بیشتری برای سبزسازی شهری در آینده وجود خواهد داشت. او خاطرنشان می کند که
خودروهای بنزینی و دیزلی در حال حاضر باید در لندن هزینه تراکم بپردازند، در حالی که
خودروهای برقی این کار را نمی کنند، و مالکان ساختمان ها باید هزینه فاضلاب خود را پرداخت
کنند، اما هنوز برای آب از پشت بام ها خارج نمی شود – حتی اگر این می تواند باعث سیل شود.

دیوارهای سبز سنگین نسبت به باغ های پشت بام یا سایر محوطه سازی ها پایداری کمتری دارند. Clive Nichol، مدیر اجرایی توسعه دهنده Fabrix، که در حال توسعه مجدد دادگاه سابق Blackfriars Crown Court است، استدلال می کند: جنگل های پشت بام نسبت به دیوارهای زنده به دلیل اندازه، مقیاس، طول عمر و تأثیر بسیار بیشتر، تأثیر مثبت بیشتری بر کیفیت هوا و جذب کربن دارند. با Studio RHE و Harris Bugg Studio.

Fabrix’s Roots in the Sky با استودیو RHE و هریس باگ

منبع: Fabrix

این ساختمان، از جمله پسوند جدید پشت بام، با 100 درخت و در مجموع 10000 گیاه در بیش از 1000 تن خاک پوشیده خواهد شد.

او می‌گوید: «برای حفظ شرایط خوب دیوارهای زنده به منابع زیادی – آب، مواد و انرژی – نیاز است که بسیار کمتر از یک اکوسیستم طبیعی پایدار است. اغلب اوقات، دیوارهای زنده به جای اینکه در هسته اصلی پروژه قرار گیرند، به عنوان پانسمان استفاده می شوند.

اما حامیان دیوارهای سبز استدلال می کنند که انواع مختلف زیرساخت های سبز مورد نیاز است.

به طور معمول، بیشتر گیاهان ترجیح می دهند از روی زمین رشد کنند. یک سیستم آبیاری موثر و نگهداری دقیق برای زنده نگه داشتن بیشتر دیوارهای سبز مورد نیاز است. گیاهان می توانند به راحتی در بستر صافی از خاک رشد کنند.

با این حال، دیوارهای سبز به جای فضای افقی ارزشمند، مناطق عمودی را اشغال می کنند – که در شهرها به وفور وجود دارد. بنابراین آنها راهی برای به حداکثر رساندن فضای سبز در یک سایت هستند و می توانند به جای از دست دادن تراکم با محوطه سازی اطراف یک ساختمان استفاده شوند.

پیتر ماسینی، مدیر شرکت Future Nature Consulting و رئیس سابق زیرساخت‌های سبز در GLA – جایی که او در ایجاد عامل سبزسازی شهری رهبری کرد – اذعان می‌کند که “دیوارهای سبز پسر عموی فقیر بام‌های سبز هستند”.

با این حال، او ارزش آنها را تصدیق می کند – به ویژه تلاش های اخیر.

او می‌گوید: «[هرچند] اولین‌ها همه شکست خوردند، در پنج سال گذشته، شرکت‌ها سیستم‌هایی را توسعه داده‌اند که بسیار قوی و انعطاف‌پذیر هستند – و همچنین قراردادهای تعمیر و نگهداری خوبی ارائه می‌دهند. خطر شکست در حال حاضر بسیار کم است، بنابراین دیوارهای سبز مطمئناً نقشی را ایفا می کنند.

ردپای محیطی دیوارهای سبز بسته به استفاده از آب شیرین، مصرف کربن عملیاتی برای آبیاری و نگهداری، و کربن موجود در گیاهان، قطعات و – در صورت استفاده – کود متفاوت است.

طرح های Morris+Company برای باغ های معلق در Paddington Central

منبع: Secchi Smith

دیوارهای سبز بلندپروازانه ای که در چندین طبقه کشیده شده اند، مانند دیوارهایی که در برخی از آسمان خراش های آینده برنامه ریزی شده اند، احتمالاً از منبع قابل توجهی آب شیرین استفاده می کنند – زیرا آب کافی برای مراقبت از همه گیاهان در سایت برداشت نمی شود. آنها همچنین از انرژی عملیاتی بیشتری نسبت به دیوارهای سبز برای انتقال آب به طبقات بالا و پایین استفاده خواهند کرد.

دیوارهای سبز نیز از نظر کیفیت تنوع زیستی متفاوت هستند. مقاله‌ای در Landscape، مجله انستیتوی چشم‌انداز، دیوار سبز متروکه‌ای را مورد مطالعه قرار داد که تنوع زیستی بیشتری نسبت به دیوارهای سبزی داشت که به دقت نگهداری می‌شدند – همانطور که طبیعت مسیر خود را طی کرد و حشرات و پرندگان به آنجا رفتند.

تیم واترمن، دانشیار دانشکده معماری بارتلت می‌گوید: «ما باید دیوارهای زنده بیشتری را با درک متفاوتی از طبیعت طراحی کنیم که کمی ناهموار است. “اما این با تصور مردم از شهرسازی خوب به عنوان مرتب در تضاد است.”

Alistair Law، یکی از همکاران طراح نما در Arup، با این موضوع موافق است. قانون یک سیستم دیوار سبز بر اساس دانه ها ایجاد کرده است. این سیستم نسبت به سایر دیوارهای سبز نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارد و تلاش برای ایجاد یک اکوسیستم علفزار انگلیسی دارد.

او می گوید: «معماران با عدم کنترل دست و پنجه نرم می کنند. آنها دوست دارند طرح هایشان مانیکور و بی نقص باشد. در حال حاضر آنها خیلی مشتاق هستند که گیاهانی را که به سختی در طول یک سال تغییر می کنند – بچسبانند – زیرا آنها رندر می فروشند.

یک دیوار سبز طبیعی‌تر ممکن است همیشه عالی به نظر نرسد، اما حتی دیوارهایی که برای زمستان از بین می‌روند، هدفی را دنبال می‌کنند – مانند ایجاد زیستگاه برای عنکبوت‌ها، که به نوبه خود چیزی برای خوردن پرندگان فراهم می‌کند – حتی اگر به نظر نرسند. سبز.’

سازندگان دیوار سبز می گویند که آنها بر کاهش کربن تجسم یافته با استفاده از مواد بازیافتی و قابل بازیافت، تولید سیستم هایی با طول عمر بیشتر و استفاده مجدد از آب باران در صورت امکان متمرکز هستند. آنها خاطرنشان می کنند که دیوارهای سبز با بهبود راندمان حرارتی ساختمان ها، کربن عملیاتی ساختمان ها را نیز ذخیره می کنند.

آنگوس کانینگهام، مدیر اجرایی سازنده دیوار سبز Scotscape می گوید: بسته به انتخاب کارخانه، تقریباً یک سال پس از نصب، کربن تولید شده در ساختمان دیوار زنده را جبران می کنیم.

تولیدکنندگان همچنین می‌گویند که تنوع زیستی محصولات خود را با گنجاندن گونه‌های گیاهی بومی و گیاهانی که شهد تهیه می‌کنند یا در جایی که مشتریان قابل قبول هستند، با افزودن جعبه‌های زیستگاه و هتل‌های حشرات، بهبود می‌بخشند.

اما علیرغم مزایای زیست‌محیطی وجود گیاهان در ساختمان‌ها، باغ‌های پشت بام نمی‌توانند مقادیر زیادی کربن عملیاتی یا تجسم یافته را خنثی کنند. Simon Sturgis، مدیر Targeting Zero می‌گوید: «چیزهای سبز یک محافظ چهره تجاری هوشمندانه است، اما تغییر دهنده بازی نیست. تأثیر مفید انتشار کربن [از گیاهان] ناچیز است.

تقریباً 17 درخت بالغ 10 سال طول می کشد تا یک تن CO2 را جذب کنند. ساختمان‌های تجاری جدید و بزرگ برای ساخت ده‌ها هزار تن گازهای گلخانه‌ای CO2 هزینه خواهند داشت، چه رسد به استفاده، بنابراین می‌توانید ببینید که میزان سبز شدن نشان‌داده شده [در برخی از پیشنهادات اخیر] به سختی تأثیری خواهد داشت.

نظر من این است که به شرطی که هزینه کربن نصب سبزی از مزایای کربن ارائه شده بیشتر نباشد، آنگاه به سلامت و رفاه مربوط می شود. نگرانی من این است که ارائه فضای سبز در مورد تصویر است و نه محتوا.

وقتی بام‌های سبز و دیوارهای سبز به لندن آمدند، در جایی ایجاد شدند که برای توسعه‌دهندگان مناسب بود. بانک‌ها در اسکوئر مایل باغ‌هایی را روی پشت‌بام ایجاد کردند، زیرا می‌توانستند هزینه کنند – و برای آنها مناسب بود که فضاهای خوبی برای کارمندان خود داشته باشند. به همین ترتیب، برخی از مسکن‌ها و هتل‌های گران‌قیمت به دلیل افزایش ارزش مالی آن‌ها، سبزه شدند.

اگرچه سبز شدن چندین سال است که توسط برنامه ریزان به عنوان یک مزیت شناخته شده است، GLA اکنون در تلاش است تا خواسته های بسیار سخت گیرانه تری را در مورد آن اعمال کند، تا منعکس کننده این واقعیت باشد که بسیاری از مزایای سبز – مانند سرمایش شهری و افزایش تنوع زیستی – یک امر اجتماعی است. کسب کردن.

ماه گذشته GLA پس از گنجاندن مقررات مربوط به آن در برنامه لندن 2021، یک سند مشاوره در مورد عامل سبز شدن شهری منتشر کرد. عامل سبز شدن شهری امتیازهایی را برای 16 نوع مختلف سطح از 0 (سطوح آب بندی شده) تا 1 (پوشش گیاهی نیمه طبیعی یا تالاب) اختصاص می دهد. سایر سطوح فهرست شده شامل دیوارهای سبز (0.6)، علفزارهای آسایشی (0.4) و سنگفرش نفوذپذیر (0.1) است.

بر اساس طرح لندن، شهرها می توانند استانداردهای خود را برای سبز شدن شهری ایجاد کنند، اما معیار تعیین شده توسط GLA می طلبد که همه توسعه های تجاری در سراسر سایت خود دارای امتیاز متوسط ​​0.3 باشند، با توسعه های مسکونی میانگین امتیاز 0.4.

شهرهای دیگر نیز در حال رشد هستند. همه 10 شهر بزرگ بریتانیا از بام‌های سبز در برنامه‌های توسعه محلی خود استقبال می‌کنند و چندین شهر مانند ناتینگهام، بیرمنگام و لیورپول می‌گویند که زیرساخت‌های سبز، از جمله دیوارهای سبز، باید در توسعه‌های جدید گنجانده شوند.

مشوق های برنامه ریزی بیشتر برای افزودن گیاهان به ساختمان ها قرار است توسط دولت معرفی شود. لایحه محیط زیست، که تقریباً راه خود را در پارلمان طی کرده است، حاوی یک قانون است

نتیجه گیری

معماران باید گیاهان بیشتری را در ساختمان های بیشتری مشخص کنند. اما کاشت باید
به دلایل درست انجام شود – اعم از انعطاف پذیری آب و هوا، تنوع زیستی یا رفاه ساکنان.
3 نکته: 1 = استفاده از دیوارهای سبز و بام سبز
2 = سرسبزی شهرها را برای زندگی زیباتر می کند
3 = فضای سبز باعث طول عمر، سلامت، هوای پاک، آرامش می شود

تهیه و ترجمه: فاطمه فرجی (دانشجوی معماری. ورودی 1399. دانشگاه بناب)

منبع:

Is the boom in green roofs and living walls good for sustainability?

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

  1. I was very pleased to find this great site. I need to to thank you for ones time for this fantastic read!! I definitely loved every bit of it and i also have you book-marked to look at new stuff on your website.

0
شروع گفتگو
از طریق واتساپ ارسال کنید